Hızla gelişen teknoloji dünyası yaşamımıza yeni terimler eklemeye devam etmektedir. Yeni dünyanın en fazlaca dört gözle beklenen kavramlarından kabul edilen metaverse sanal dünya ile gerçek dünya içinde bir nevi köprü görevi üstlenerek bu iki dünyayı birleştirmeyi hedefleyen bir sistemi temsil eder. Mevcud fizyolojik dünya ile sanal dünyayı bir araya getirecek bir kavram olan metaverse, dijital insan karakterleri ile gelecekte birçok değişik alanda kendine yer edinecektir. Metaverse evreni işyeri araçlarından oyunlara ve topluluk platformlarına kadar fazlaca çeşitli sanal gerçeklik alanlarını içine alır. Peki, metaverse nedir ve hangi alanlarda kullanılır? Detaylar için yazımızı okumaya devam edebilirsiniz.
Metaverse Nedir?
İlk olarak 1990’ların başlangıcında ortaya çıkan metaverse terimi evren ve ötesi kelimelerinin birleşiminden oluşarak “sanal ötesi” anlamı taşımaktadır. Metaverse evreni kişilerin, geliştirilmiş sanal gerçeklik cihazları yardımıyla tamamen zihinsel olarak kendilerini hissettikleri ve yer aldıkları algısal evreni temsil eder. Metaverse evreni insan bilişinin bilgisayarlar, teknolojik cihazlar ve 3D cihazlar ile bütünleşerek fizyolojik ortama uyum sağlamasını ve bir araya gelmesini sağlamaktadır. Pandemi süreciyle beraber dijital etkileşimler hızla artış göstermiştir. Dijital alandaki bu gelişmelerin yaşanması metaverse evrenini daha da ilgi çekici bir konuma getirmiştir.
İlginizi çekebilir: Başka Bir Evren Mümkün Mü? Yeniliğin Başlangıcı Metaverse
Metaverse Hangi Alanlarda Kullanılır?
Metaverse evreni en yalın haliyle bilim kurgu filmlerinde tanıklık ettiğimiz gerçek dünyanın ötesindeki sanal bir dünya olarak tanımlanabilir. Metaverse evrenine giriş ise akıllı gözlükler, AR kısaca arttırılmış gerçeklik ya da VR kısaca sanal gerçeklik başlıkları tarafınca gerçekleştirilecek. Metaverse her bir kişiyi özelleştirilebilir bir dijital karakter olarak yerleştirecek ve arkasında gerçek insanların olduğu bu dijital karakterler metaverse evreni içindeki hususi ağlar ile etkileşime girerek oyun oynayabilecek, değişik sanal ortamlarda gezebilecek, konserleri izleyebilecek, ortak emek harcamalar yaparak sosyalleşebilecek. Tamamı göz önünde bulundurulduğunda metaverse’ün kullanım alanları bakımından son aşama geniş bir kümeyi kapsadığını görüyoruz.
Dikkatinizi çekebilir: Metaverse Dünyasında {Nasıl} Arsa Satın Alınır?
Metaverse Projeleri
Metaverse projeleri hızla gelişmeye devam ederken bu alanda meydana getirilen emek harcamalar da metaverse’ün geleceği ile ilgili büyük bir coşku yaratmaktadır. Metaverse ile ilgili en fazlaca malum emek harcamalar dünyadaki en büyük teknoloji şirketlerinden kabul edilen Feysbuk tarafınca yürütülse de elbet bunlarla sınırı olan değil. Fortnite’ın geliştiricisi olan Epic Games’in CEO’su Tim Sweeney de uzun süredir bu mevzu hakkında görüşlerini dile getiren ve metaverse projeleri ile adı anılan adlar içinde yer verilmiştir. Mühim metaverse projelerini şu şekilde sıralayabiliriz:
Oyunculara kendi metaverse evrenlerini yaratma ve oyuncularla beraber bunu deneyimleme şansı sunan The Sandbox, mühim bir metaverse projesi olarak dikkat çekiyor.
Enjin, geliştiricilere Ethereum blok zincirinde sanal ürünler oluşturma ve bu tarz şeyleri yönetme kabiliyeti sunan bir yazılım olarak karşımıza çıkar. Sanal varlıkları yönetmek amacıyla blok zinciri teknolojisini kullanan Enjin de metaverse evreni projeleri içinde öne çıkanlardan biridir.
Uzay temalı bir strateji oyunu olan Yıldız Atlas, 2620 senesinde geçen devasa çoklu oyunculu metaverse olarak tanımlanır. Yıldız Atlas, oyunculara uzay keşfi, bölgesel fetih ve siyasal egemenlik içeren bir oyun deneyimi sunuyor.
Geliştirilen metaverse projeleri büyük ilgi görmekle beraber tüm bu metaverse projeleri gelecekte webin geleceği noktaların bir fragmanı niteliği taşıyor. İnsan etkileşimlerinin boyutunu sınırsız ve fazlaca daha değişik bir yere taşımayı planlayan metaverse şu an için çoğu zaman oyunlarda kullanılsa da sanal gerçekliğin kullanımını mühim derecede genişletecek ve öteki tüm alanlara yayacaktır.
Feysbuk, “metaverse” (meta evreni) terimini daha görevli bir halde geliştirmesine destek olacağını söylediği 50 milyon dolarlık bir fon duyurdu. Bu fon kapsamı içinde iki yıl süresince programlara ve araştırmalara yatırımlar yapılacak.
Feysbuk daha ilkin sanal gerçeklik cihazlarının toplumsal etkisine yönelik bilimsel niteliği olan araştırmalara fon sağlamıştı. Feysbuk, meta evrenini, bir sonraki data işlem platformu olarak adlandırıyor ve firmanın bunu oluştururken yasa yapıcılar, araştırmacılar ve sanayi ortaklarıyla beraber çalışacağını söylemiş oldu.
Şirket, meta evrenini, fizyolojik olarak beraber bulunmadığınız, çeşitli ürün ve hizmetlere yayılmış öteki insanlarla oluşturabileceğiniz ve keşfede bileceğiniz sanal alanlar olarak tanımlamış. Feysbuk, fonun amacının, öteki hizmetlerle uyumluluğun yanı sıra kapsayıcılık, mahremiyet ve güvenlik ile uyumluluğu göz önünde bulundurarak meta evreni oluşturduğundan güvenilir olmak bulunduğunu söylemiş oldu. Şu anda, Feysbuk’un en büyük metaverse programı, Horizon adlı bir platform. Bu platform insanların sanal gerçeklikte toplantı yapmalarına müsaade eden bir Oculus uygulaması.
Şirket, Women in Immersive Tech, Africa No Filter, Electric South ve Organization of American States benzer biçimde kuruluşlarla ortaklık yapacağını da deklare etti. Ek olarak Hong Kong Üniversitesi ve Singapur Ulusal Üniversitesi benzer biçimde kuruluşlarla bağımsız dış araştırmaları kolaylaştıracağını da açıklananlar içinde. Feysbuk’un dahil olması durumunda araştırmanın {nasıl} bağımsız kalacağı mevzusuna gelirsek, şirket veri değil, yalnızca araştırmacılara fon sağlayacağını söylemiş oldu.
Feysbuk Başkan Yardımcısı Nick Clegg de program hakkında konuştu ve fonun meta evrenini araştırmak için bir başlangıç olarak nitelendirdi. Düzenleyiciler bu yeni teknoloji alanı hakkında sorular sormaya başladığında ise yanıt sağlamaya destek olacağını umduğunu söylemiş oldu.
“Metaverse” ve Feysbuk’un Geleceği
Feysbuk son zamanlarda kendisini mesuliyet sahibi bir platform sahibi olarak resmetmeye çalışmaya başladı. Geçtiğimiz hafta, şirket, Instagram’ın genç kızlar için fena bulunduğunu bildiğini iddia eden bir rapora şiddetle karşı çıktıktan sonrasında, erişkin olmayanlara odaklı bir Instagram üstünde emek harcamayı duraklattığını duyurdu. Çabalarına karşın, şirket hala halk gözünde fena bir konumda. Feysbuk, araştırmacılara yanlış veriler sağladıktan sonrasında özür dilemek mecburiyetinde bırakıldı ve kendi nezaret kurulu, platformun meşhur kullanıcılarını {nasıl} değişik şekilde yönettiği hakkında daha çok data istedi.
Feysbuk bu fonu meta evreni odaklı olarak sunarken, adından da anlaşılacağı benzer biçimde daha geniş bir odak noktası var benzer biçimde de görünüyor. Şirket, AR/VR alanında aslına bakarsan fazlaca fazla araştırma yapıyor ve 50 milyon dolar fazlaca para olsa da, Feysbuk’un tek bir çeyrekte kazandığının fazlaca ufak bir kısmı. Miktar ek olarak Feysbuk’un AR/VR’ye verdiği önemle ve meta evreninin gelecekteki tesiri ile uyuşmuyor benzer biçimde görünüyor.
Feysbuk, son olarak, programın ilerleyişi hakkında güncellemeleri paylaşmaya devam edeceğini deklare etti. Daha çok data için Influencer Merkezli Bir Metaverse Projesi: Metafluence içeriğimizi okuyabilirsiniz. Keyifli okumalar diliyoruz.